KWIECIEŃ – PLECIEŃ

  1. Wprowadzenie do tematu – rodzic czyta rymowankę, zachęca dziecko do wspólnej recytacji. :

Raz śnieg pada ( pokazywanie rękoma spadających płatków śniegu).
A raz deszcz (klaskanie w dłonie).
Czasem słońce wyjdzie też (pokazywanie sylwetki słońca).
Tak to w kwietniu właśnie bywa.
Raz jest wiosna, a raz zima.
Zanim przyszła ciepła wiosna powiedzcie, co kapryśna pogoda przyniosła ?

  1. Rozmowa na temat nowego miesiąca kwietnia :
    - analiza słuchowa wyrazu kwiecień (podział na sylaby, przeliczanie sylab, wyróżnienie pierwszej i ostatniej głoski, podawanie innych wyrazów rozpoczynających się na głoskę „k”),
    - którym miesiącem roku jest kwiecień ?
    - przypomnienie i utrwalenie nazw wszystkich miesięcy,
    - zapoznanie dziecka z przysłowiem „Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata”, wyjaśnienie znaczenia przysłowia.
  2. Wspólna wiosenna gimnastyka – zabawy ruchowe :
    - Witamy kolejne części ciała – dziecko wraz z rodzicem wykonują ćwiczenia, ręce dotykają ramion, ręce dotykają kolan, ręce dotykają palców u nóg. Ćwiczenia powtarzamy w siadzie prostym.
    - Przyklejamy części ciała – rodzic i dziecko we wspólnym ćwiczeniu, przytulamy się do siebie plecami, przyklejamy się do siebie brzuchami, uszami, czołami, stopami itp.
  3. Rozwiązywanie zagadek słownych:

Ciemne kłębiaste lub małe, białe.
Pędzą po niebie z wiatrem w nieznane.(CHMURY)

Kiedy na ziemię krople spadają,
wtedy to zjawisko......nazywają.(DESZCZ)

Powietrze ogrzewa, śnieg wtedy topnieje,
zieleni się trawa i wcześniej dnieje.(SŁOŃCE)

Na niebie jej barwy pięknie się mienią.
Jak most ogromny łączy niebo z ziemią.(TĘCZA)

Raz powiewa lekko, raz przewraca drzewo.
Kiedy dmucha zimą ciepło ubrać się trzeba.(WIATR)

Rozmowa z dzieckiem na temat pogody:
  • Zastanów się, co to jest pogoda?
  • Jaką pogodę najbardziej lubisz i dlaczego?
  • Czy ważne jest to, aby wiedzieć wcześniej o prognozie pogody?
  • Komu potrzebne są takie wiadomości i gdzie można je usłyszeć?
  • Będziemy dzisiaj obserwować pogodę. Nauka, która zajmuje się zmianami pogody oraz jej obserwacją to meteorologia. Ludzi, którzy wykonują ten zawód to meteorolodzy. Zajmują się badaniem ruchów powietrza, ilością opadów, temperaturą powietrza ( zachęcenie dziecka do obejrzenia prognozy pogody w telewizji, można również prowadzić swój tygodniowy kalendarz pogody, zapoznanie z termometrem).

  1. Zabawa „Jaka pogoda?” - rodzic objaśnia dziecku znaczenie przekazywanych gestów:
    - uśmiech – słońce,
    - klaśnięcie – błyskawica,
    - stukanie palcami o podłogę – deszcz,
    - machanie rękoma nad głową – wiatr,
    - zataczanie ręką koła – chmura.
    Zadaniem dziecka jest odczytanie pogody przedstawionej przez rodzica. Rodzic gestami tworzy określony rytm (np. słońce, chmura, słońce, chmura, słońce chmura) – dziecko powtarza gestem, zachowując tę samą kolejność. Rodzic przedstawia inny rytm (np. chmura, błyskawica, chmura, błyskawica, chmura, błyskawica),a dziecko układa rytm za pomocą obrazków lub rysuje na kartce papieru.
  2. Propozycje zabaw plastycznych:
    - wykonanie słońca i tęczy za pomocą kolorowej wycinanki,
    - wyklejanie tęczy kulkami z plasteliny,
    - przedstawienie za pomocą rysunku „ Moja ulubiona pogoda”.

ZDALNE NAUCZANIE – REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWE :IV2, IV5, IV8, IV16, IV18.

Jestem do Państwa dyspozycji pod e-mailem przedszkolezabki@onet.eu.

Pozdrawiam
A. Danielak

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wycieczka do Ruszowa