PTAKI
WIOSNĄ
- Zachęcenie dziecka do rozwiązania zagadki :
Śpiewem
lato nam umilają.
Zimą
na pomoc naszą czekają. (PTAKI)
- Zapoznanie dziecka z opowiadaniem „Gdzie budować gniazdo?” H. Zdzitowieckiej:
- Nie ma to jak głęboka dziupla ! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.
- Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.
- O, nie ! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu.
- Gniazdko nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.
- Sit, sit – powiedział cicho remiz. - Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli ? Na ziemi ? Z twardej gliny i przylepione do ściany ?O, nie ! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą ! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...
- Ćwir ! Nie rozumiem waszej kłótni – zaćwierkotał stary wróbel. - Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli. Tamtemu w bruździe łatwo szukać owadów na ziemi. - Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie pod rynną, trzecie...hm...trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte szpakom. Owszem dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość grzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo miejsca mam dość, a oboje bocianostwo nie żałują mi kąta.
Proponowane pytania do dziecka :
- Jakie ptaki wystąpiły w opowiadaniu ?
- O jakich gniazdach opowiadały ?
- Dlaczego każdy ptak chciał mieć inne gniazdo ?
- Wyszukiwanie i oglądanie ptaków występujących w opowiadaniu (albumy przyrodnicze, Internet), omawianie ich wyglądu i cech charakterystycznych, dzielenie się własnymi spostrzeżeniami, obserwacjami. Zwrócenie uwagi na ptaki powracające do nas z ciepłych krajów.
- Zabawa ruchowa przy znanej dziecku rymowance :
Kółko
małe, kółko duże.
Plecy
proste, ręce w górze.
Skłoń
się w prawo, skłoń się w lewo,
tak
się w lesie chwieje drzewo.
Kółko
małe, kółko duże.
Głowa
prosto, ręce w górze.
Takie
skrzydła ptaki mają
pokażemy
jak fruwają.
- Podział na sylaby (jaskółka, bocian, wróbel, dzięcioł, remiz, szpak, skowronek), wyodrębnianie pierwszej i ostatniej głoski, układanie wyrazów – ptak, ptaki z rozsypanki literowej.
p
|
t
|
a
|
k
|
p
|
t
|
a
|
k
|
i
|
- Ćwiczenia oddechowe „Ptasie piórka”:- zdmuchiwanie piórek z dłoni – rozwijanie pojemności płuc,- podrzucanie piórek do góry i dmuchanie na nie, by jak najdłużej utrzymać w powietrzu.
- Propozycje zabaw plastycznych:- wykonanie papierowych puzzli – drukujemy obrazek, przecinamy pionowo i poziomo, zachęcamy dziecko do ułożenia, następnie przyklejenia na kartkę papieru i pokolorowania;- układanie ptaszków z kolorowych kółek.
- Zachęcam do przypomnienia i utrwalenia piosenki „Ziemia to wyspa zielona” (piosenka dostępna na YouTube).(potrzebne materiały wysyłam e- mailem :))
ZDALNE
NAUCZANIE - REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ – I5, IV2, IV7,
IV8,IV5.
Jestem do Państwa dyspozycji
pod e-mailem przedszkolezabki@onet.eu.
Pozdrawiam
A.Danielak
Komentarze
Prześlij komentarz