PTAKI WIOSNĄ


  1. Zachęcenie dziecka do rozwiązania zagadki :

Śpiewem lato nam umilają.
Zimą na pomoc naszą czekają. (PTAKI)

  1. Zapoznanie  dziecka z opowiadaniem  „Gdzie budować gniazdo?” H. Zdzitowieckiej:
    • Nie ma to jak głęboka dziupla ! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.
    • Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.
    • O, nie ! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu.
    • Gniazdko nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.
    • Sit, sit – powiedział cicho remiz. - Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli ? Na ziemi ? Z twardej gliny i przylepione do ściany ?
      O, nie ! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą ! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...
    • Ćwir ! Nie rozumiem waszej kłótni – zaćwierkotał stary wróbel. - Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli. Tamtemu w bruździe łatwo szukać owadów na ziemi. - Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie pod rynną, trzecie...hm...
      trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte szpakom. Owszem dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość grzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo miejsca mam dość, a oboje bocianostwo nie żałują mi kąta.

Proponowane pytania do dziecka :
  • Jakie ptaki wystąpiły w opowiadaniu ?
  • O jakich gniazdach opowiadały ?
  • Dlaczego każdy ptak chciał mieć inne gniazdo ?

  1. Wyszukiwanie i oglądanie ptaków występujących w opowiadaniu (albumy przyrodnicze, Internet), omawianie ich wyglądu i cech charakterystycznych, dzielenie się własnymi spostrzeżeniami, obserwacjami. Zwrócenie uwagi na ptaki powracające do nas z ciepłych krajów.
  2. Zabawa ruchowa przy znanej dziecku rymowance :

Kółko małe, kółko duże.
Plecy proste, ręce w górze.
Skłoń się w prawo, skłoń się w lewo,
tak się w lesie chwieje drzewo.

Kółko małe, kółko duże.
Głowa prosto, ręce w górze.
Takie skrzydła ptaki mają
pokażemy jak fruwają.

  1. Podział na sylaby (jaskółka, bocian, wróbel, dzięcioł, remiz, szpak, skowronek), wyodrębnianie pierwszej i ostatniej głoski, układanie wyrazów – ptak, ptaki z rozsypanki literowej.

p
t
a
k
p
t
a
k
i

  1. Ćwiczenia oddechowe „Ptasie piórka”:
    - zdmuchiwanie piórek z dłoni – rozwijanie pojemności płuc,
    - podrzucanie piórek do góry i dmuchanie na nie, by jak najdłużej utrzymać w powietrzu.
  2. Propozycje zabaw plastycznych:
    - wykonanie papierowych puzzli – drukujemy obrazek, przecinamy pionowo i poziomo, zachęcamy dziecko do ułożenia, następnie przyklejenia na kartkę papieru i pokolorowania;
    - układanie ptaszków z kolorowych kółek.
  3. Zachęcam do przypomnienia i utrwalenia piosenki „Ziemia to wyspa zielona” (piosenka dostępna na YouTube).
    (potrzebne materiały wysyłam e- mailem :))

ZDALNE NAUCZANIE - REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ – I5, IV2, IV7, IV8,IV5.

Jestem do Państwa dyspozycji pod e-mailem przedszkolezabki@onet.eu.

Pozdrawiam A.Danielak

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wycieczka do Ruszowa