PRZYGOTOWANIA DO ŚWIĄT
01.04.2021r.
1. Piosenka wielkanocna – piosenka dostępna na YouTube „Pisanki, pisanki”.
Pisanki, pisanki, jajka malowane
nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki jajka kolorowe,
na nich malowane bajki pisankowe.
Na jednej kogucik, a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki.
Na każdej pisance piękne opowiastki.
Rozmowa kierowana na temat piosenki. Dzielenie wyrazu pisanki na sylaby i głoski – liczenie sylab i głosek.
Co było na pierwszej, drugiej, trzeciej pisance itd.?
Na której z kolei pisance są laleczki, gwiazdki itd.?
Zachęcenie dziecka do liczenia pisanek od strony lewej do prawej i odwrotnie. Określanie ile ich jest.
Słuchanie ciekawostek na temat pisanek - rodzic czyta ciekawostki związane z pisankami:
Malowane we wzory jajka nazywa się pisanką, bo zgodnie z tradycją te wzory pisze się rozgrzanym woskiem na jajku używając lejka ze skuwki od sznurowadeł oraz szpilki do robienia kropek. Gdy jajko z napisanym wzorem zanurzymy w farbie, a potem usuniemy wosk w gorącej wodzie, pozostanie jasny wzór na barwnym tle. Kiedyś pisanki zakopywano pod progami domów, aby zapewniły mieszkańcom szczęście i dostatek. Skorupki jaj wielkanocnych rzucano też pod drzewa owocowe, aby zapobiec szkodnikom i sprowadzić urodzaj. Dziewczęta myły włosy w wodzie, w której gotowano jajka na pisanki, aby bujnie rosły i podobały się chłopcom. W zabawie zwaną walatką lub wybitką toczono po stole pisanki lub uderzano nimi o siebie. Posiadacz stłuczonego jajka tracił je na rzecz właściciela nienaruszonej pisanki. Inną grą było rzucanie pisankami do siebie lub przerzucanie ich przez dachy kościoła.
2. Mój koszyczek wielkanocny – dziecko na podstawie obserwacji i doświadczeń, opowiada jak powinien wyglądać wielkanocny koszyczek. Wyjaśnia dlaczego właśnie takie potrawy i przedmioty powinny się w nim znaleźć (na podstawie wcześniej czytanych ciekawostek). Zachęcenie dziecka do narysowania swojego koszyczka wielkanocnego.
3. Wykonanie wielkanocnych zadań:
Kolorowe jajka, barwne malowanki.
Moc jest na nich wzorków, bo to są ...(PISANKI)
Gdy ciepły marzec powróci z wiosną
małe puchate na wierzbach rosną. (BAZIE)
Upleciony ze słomy, z wikliny, chętnie nosi owoce, jarzyny.
Podwieczorek też weźmie czasem, a i grzyby przyniesie z lasu. (KOSZYK)
Jestem żółty, mały, puszysty i z jajka się wykluwam.
Czy już wiecie, kto ja jestem? (KURCZACZEK)
Długie uszy, mały ogon, bardzo jest nieśmiały.
I z ogonkiem jak pomponik, przez zielone pola goni. (ZAJĄC)
Ten prawdziwy na śniadanie wychodzi na łąkę,
ten cukrowy raz do roku ozdabia święconkę. (BARANEK).
Znajdź 7 szczegółów, którymi różnią się te dwa obrazki.
4. Historyjka obrazkowa – ZAJĄCZKI MALUJĄ JAJKA.
Rodzic omawia I obrazek i mówi: Zbliżają się Święta Wielkanocne. Zajączki miały pełne ręce pracy, bo im kury z okolicy niosły jajka. Trzeba je zliczyć (dziecko liczy). Każda z kurek chciała, aby jej jajko było kolorową pisanką.
II obrazek – Zajączek wiezie pomalowane jajka czyli pisanki na taczce, by oddać je kurom.
III obrazek – Opowiedz co dalej się wydarzyło? Dlaczego zajączkowi wypadły pisanki? Co odczuwał zajączek?
IV obrazek – Jednak to nie koniec przygody. Co się stało? A co teraz przeżywał zajączek? Dlaczego zajączki miały pełne ręce roboty?
Czy wiesz, co to jest pisanka? Spróbuj nadać tytuły poszczególnym obrazkom.
5. Zabawa plastyczna – wykonanie ozdób wielkanocnych.
ZDALNE NAUCZANIE – REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ: IV5, IV7, IV8.
Jesteśmy do Państwa dyspozycji pod e-mailem: przedszkolezabki@onet.eu
POZDRAWIAMY!
Komentarze
Prześlij komentarz